ikona kontaktu

Harmonogram płatności 10/90.

Powrót
26.08.2019 | Artykuły
Share Button
Harmonogram płatności 10/90
Share Button

Podczas negocjowania zakupu mieszkania albo domu od dewelopera jednym z ważnych punktów jest harmonogram płatności. Terminy i wysokości wpłat na poczet ceny mieszkania albo domu powinny być dogodne dla klienta. Ważne jest również to, by określić je w sposób jasny i nie budzący wątpliwości. Dobrą dla nabywców propozycją jest harmonogram płatności 10/90.

 

Przepisy ustawy deweloperskiej nie wskazują ani liczby, ani wysokości poszczególnych rat, które nabywca ma zapłacić deweloperowi. Ich określenie jest kwestią dowolną. Z reguły rat jest kilka, a terminy ich wpłat mniej-więcej odpowiadają harmonogramowi budowy. Z kolei wysokość poszczególnych rat również skorelowana jest czasem lepiej, a niekiedy gorzej z procentowym udziałem poszczególnych etapów budowy w ogólnych kosztach realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego.

Jednym z najlepszych rozwiązań dla nabywców jest zapłata deweloperowi ceny za mieszkanie albo dom w oparciu o tzw. harmonogram płatności 10/90.

 

Co oznacza harmonogram płatności 10/90?

Umowa deweloperska przewiduje wówczas, że 10% ceny płacone jest przez nabywcę po podpisaniu umowy. Często w tej kwocie zawiera się już wpłacona przez nabywcę opłata rezerwacyjna. Druga rata – w wysokości 90% ceny – należna jest dopiero po zakończeniu budowy. Prosty i przejrzysty harmonogram płatności pozwala nabywcy lepiej zarządzać posiadanymi środkami finansowymi, a do tego ułatwia obsługę całej transakcji. Nie mamy bowiem do czynienia z wieloma ratami płatnymi w różnych terminach, czy też rozwiązania polegającego na tym, że deweloper informuje nabywcę o obowiązku kolejnej wpłaty.

 

Jakie są zalety harmonogramu 10/90?

Korzystając z harmonogramu płatności 10/90 nabywca dłużej obraca własnymi środkami, mogąc je np. przez ten czas zainwestować w jakieś instrumenty finansowe, co może mu przynieść dodatkowy zysk. Jeśli nabywca posiłkuje się kredytem przy zakupie mieszkania albo domu, później dochodzi do jego uruchomienia przez bank. Niezaprzeczalną zaletą tego rozwiązania jest również i to, że w razie problemów w trakcie realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego (np. niewypłacalność dewelopera), na ryzyko wystawione są stosunkowo niewielkie pieniądze nabywcy. Do tego i tak dzięki mechanizmom prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego szanse na ich odzyskanie są bardzo wysokie. Również w przypadku chęci rozwiązania umowy deweloperskiej przez nabywcę, w grę wchodzi zwrot stosunkowo niewielkiej kwoty.

Niestety, najczęściej na oferowanie klientom harmonogramu płatności 10/90 mogą sobie pozwolić więksi deweloperzy, posiadający środki finansowe wystarczające do samodzielnego finansowania przedsięwzięcia deweloperskiego. Musimy bowiem zauważyć, że w razie podziału płatności w modelu 10/90, pieniądze nabywców właściwie w bardzo niewielkim stopniu uczestniczą w finansowaniu lub refinansowaniu realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego.

Share Button

Oceń artykuł:

5 / 5. 3

As you found this post useful...

Follow us on social media!

Kancelaria Prawna dr Bartłomiej Gliniecki

ul. 3 Maja 73, 81-850 Sopot
(spotkanie po wcześniejszym uzgodnieniu)

NIP: 586-209-87-32
numer rachunku: 57 1090 1102 0000 0001 0574 6828
(Santander Bank Polska S.A.)

Sprawdź opinie Klientów na Google

Wyślij maila na adres b.gliniecki@umowadeweloperska.pl albo
zostaw tutaj wiadomość. Odpowiem w ciągu kilku godzin

*Pola obowiązkowe
test