ikona kontaktu

Jak odebrać mieszkanie od dewelopera?.

Powrót
01.02.2022 | Artykuły
Share Button
Jak odebrać mieszkanie od dewelopera?
Share Button

Znasz już termin odbioru mieszkania? Teraz pozostaje przygotować się na ten dzień. Radość – często poprzedzona długimi miesiącami oczekiwania na zakończenie inwestycji – nie powinna jednak przesłonić niedociągnięć i błędów dewelopera. Dziś kilka słów o tym, co sprawdzać przy odbiorze mieszkania od dewelopera.

Jak wygląda odbiór mieszkania od dewelopera?

Odbiór techniczny mieszkania od dewelopera polega na sprawdzeniu stanu technicznego lokalu. Jako kupujący powinieneś zweryfikować, czy gotowe mieszkanie jest zgodne z:

  • postanowieniami umowy – na przykład czy metraż lokalu nie został pomniejszony,
  • aktualnie obowiązującymi normami budowlanymi.

Co ważne, odbiór mieszkania ma miejsce po uzyskaniu przez dewelopera pozwolenia na użytkowanie budynku i przed podpisaniem umowy przenoszącej własność.

Jak odebrać mieszkanie od dewelopera? Główną przeszkodą dla wielu kupujących jest brak wiedzy – nie orientują się oni w zagadnienia budowlanych. Wówczas samodzielny odbiór mieszkania od dewelopera jest ryzykowny, bo łatwo przeoczyć usterki, które powinny znaleźć się w protokole odbioru. Nie masz wykształcenia budowlanego lub czasu, aby przeprowadzić odbiór mieszkania od dewelopera? Skorzystaj z pomocy specjalisty – inżyniera budownictwa, którego atutem jest nie tylko wiedza, ale również posiadanie niezbędnych narzędzi.

Kupujesz mieszkanie? Sprawdzimy Twoją umowę

Co sprawdzić, odbierając mieszkanie od dewelopera?

Jeżeli uważasz, że odbiór mieszkania ze specjalistą to dobry pomysł, to nie musisz się odpowiednio przygotowywać. Listę dokumentów, jakie powinieneś zabrać na spotkanie z przedstawicielem dewelopera, otrzymasz od wybranego specjalisty. Sprawa komplikuje się jednak, gdy chcesz przeprowadzić odbiór mieszkania samodzielnie. Co sprawdzić przy odbiorze mieszkania od dewelopera?

Odbiór mieszkania od dewelopera – lista rzeczy do sprawdzenia

Ściany i sufity

Zarówno ściany, jak i sufity w mieszkaniu powinny być proste i gładkie. Szczególną uwagę na stan sufitu należy zwrócić, gdy mieszkanie znajduje się na ostatnim piętrze. Istnieje ryzyko, że dach został wykonany nieprawidłowo, a wówczas mogą pojawić się przebarwienia lub plamy.

Stolarka okienna i drzwiowa oraz parapety

Okna i drzwi przy otwieraniu nie mogą się zacinać i powinny być szczelne. Jeżeli zdecydowałeś się na rozwiązania antywłamaniowe, deweloper musi przekazać Ci odpowiednie certyfikaty. W pomieszczeniach powinny być też zamontowane parapety. Nawet drobne zarysowania czy uszkodzenia ram okiennych lub parapetów są podstawą do zgłoszenia wad.

Instalacje i multimedia

Jak wygląda odbiór mieszkania od dewelopera? Kolejnym punktem na liście jest sprawdzenie instalacji gazowej, elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej oraz podłączenia multimediów. Odbierając lokal, warto rozważyć skorzystanie z kamery termowizyjnej, która pozwoli sprawdzić straty ciepła.

Balkon lub taras

W przypadku mieszkania z balkonem należy sprawdzić, czy deweloper pamiętał o odpowiednim spadzie (do 2 proc.). Bez tego woda będzie gromadziła się na powierzchni balkonu, zamiast z niej spływać. Z biegiem czasu doprowadzi to do problemów z zastosowaną okładziną ceramiczną, która zacznie się odklejać.

Powierzchnie dodatkowe

Odbiór mieszkania od dewelopera nie polega wyłącznie na sprawdzeniu stanu technicznego samego lokalu, ale także przynależących do niego pomieszczeń. Upewnij się, że miejsce postojowe w garażu, komórka lokatorska lub piwnica mają zadeklarowaną przez dewelopera powierzchnię.

W przypadku samodzielnego odbioru mieszkania problemem może być brak specjalistycznych narzędzi. Przydatne mogą okazać się takie sprzęty jak szczelinomierz, wilgotnościomierz, pirometr czy miernik napięcia.

nabywca przygotowuje się do odbioru mieszkania od dewelopera
Co po odbiorze mieszkania od dewelopera?

Uszkodzenia na parapetach lub ramach okiennych, nierówne ściany czy mniejsza od ustalonej w umowie powierzchnia pomieszczeń – to przykładowe usterki, które często są ujawniane podczas odbioru technicznego mieszkania. Co dalej w takiej sytuacji?

Najważniejszym dokumentem z odbioru technicznego jest protokół odbioru mieszkania od dewelopera. Wzór takiego protokołu znajdziesz na stronach internetowych firm oferujących pomoc w odbiorze lokalu. To właśnie w tym dokumencie powinny zostać wyszczególnione wszystkie stwierdzone usterki. Opis to jednak nie wszystko, bo na przykład rysy czy odchylenia płaszczyzn można udokumentować, wykonując zdjęcia.

Nowa ustawa deweloperska zmieniła dotychczasowe zasady odbioru mieszkań od firm deweloperskich. Aktualnie deweloper ma obowiązek:

  • w terminie 14 dni (licząc od dnia podpisania protokołu) doręczyć swojemu klientowi oświadczenie o uznaniu lub odmowie uznania wad. W drugim przypadku konieczne jest też wskazanie przyczyn odmowy;
  • w ciągu 30 dni (licząc od dnia podpisania protokołu) usunąć uznane wady lokalu. Jeżeli usunięcie zgłoszonych i uznanych usterek w tym terminie nie będzie możliwe, firma deweloperska może wskazać inny termin. Jako klient musisz jednak zostać poinformowany o powodach opóźnienia.

Gdyby deweloper nie wskazał terminu usunięcia wad lub ich nie usunął, będziesz mógł wyznaczyć firmie deweloperskiej nowy termin na naprawę usterek. Po jego upływie nie musisz czekać na reakcję ze strony firmy deweloperskiej – możesz usunąć stwierdzone wady na koszt dewelopera.

Share Button

Oceń artykuł:

0 / 5. 0

As you found this post useful...

Follow us on social media!

Kategorie aktualności

    Kancelaria Prawna dr hab. Bartłomiej Gliniecki

    ul. 3 Maja 73, 81-850 Sopot
    (spotkanie po wcześniejszym uzgodnieniu)

    NIP: 586-209-87-32
    numer rachunku: 57 1090 1102 0000 0001 0574 6828
    (Santander Bank Polska S.A.)

    Sprawdź opinie Klientów na Google
    profesjonalny odbiór domu profesjonalny odbiór domu profesjonalny odbiór domu profesjonalny odbiór domu profesjonalny odbiór domu

      Wyślij maila na adres b.gliniecki@umowadeweloperska.pl albo
      zostaw tutaj wiadomość. Odpowiem w ciągu kilku godzin

      *Pola obowiązkowe

      Agencja Digital Marketing EACTIVE